Wykonanie dobrej, artystycznej czy reklamowej fotografii produktów żywnościowych lub gotowych dań, wymaga doświadczenia i dobrego przygotowania sesji zdjęciowej. Coraz bardzie odchodzi się od fotografowania przygotowanych potraw z góry, na rzecz stylizacji dania i tła dla niego. Częściej, kulinarne fotografie przypominają artystyczną martwą naturę – domagają się tego restauratorzy, którzy na fotografii chcą zaprezentować kunszt szefa kuchni, ale także fragment swojej restauracji w tle. Oglądając różne fotografie kulinarne, trzeba stwierdzić, że zdecydowanie ciekawsze są talerze z potrawami fotografowane z boku, gdzie obok stoją dodatkowe akcesoria, elementy nakrycia stołowego, lub dalszy plan sali restauracyjnej. Wielu fotografów stosuje techniki, które mają na celu podkreślenie jednego lub kilku elementów potrawy, pozostałe zostawiając nieco zamglone. Takie zabiegi pomagają wydobyć z fotografowanego dania głębię, oraz podkreślić jego najważniejsze składniki. Rola stylisty jest nieoceniona, ponieważ on ustawia całość ekspozycji do fotografii, komponuje całość, która potem przesądzi o jakości merytorycznej zdjęcia. Fotografia reklamowa na potrzeby ulotek, folderów, też wykonywana jest bardzo starannie. Nie ma tu miejsca na głębokie i rozbudowane tło dla produktów żywnościowych, ale choćby skromna dekoracja, ożywienie produktu elementami dekoracji roślinnej, wzbogaca przekaz.